Rechercher dans ce blog

Tuesday, August 2, 2022

Logitech lanserer konsoll i år - ITavisen.no

Logitech har inngått samarbeid med Tencent.

Blir det støtte for mer enn Xbox og GeForce Now?

Selskapet har annonsert de senere i år skal lansere en håndholdt spill-konsoll som kan koble seg opp mot Xbox Cloud Gaming og GeForce Now.

I pressemeldingen står det at en rekke sky-tjenester er støttet, inkludert de to fra Microsoft og Nvidia – kanskje får den derfor støtte for flere. Tencent tar seg av programvare-tjenestene.

Ingen av selskapene har villet avsløre noe mer enn dette, og det foreligger ingen bilder av produktet.

Enn så lenge har vi ikke annet enn sitater fra de to partene:

Logitech G sitt lederskap innen PC- og konsollspillutstyr gjør dem til en ideell partner for å hjelpe oss å realisere visjonen om å bringe en bedre spillopplevelse til spillere over hele verden. I dag markerer starten på en ny mulighet for våre selskaper til å flytte grensene til spillenheter ytterligere.

Daniel Wu, daglig leder, Tencent Games Smart Solution Innovation Lab

Som en av de ledende globale plattformene for spillutvikling, publisering og drift, har Tencent Games vært i forkant av innovasjon, og det er derfor vi samarbeidet med dem. Som en som vokste opp med videospill er ideen om å kunne strømme og spille AAA-spill nesten hvor som helst veldig spennende, og vi gleder oss til å vise alle hva vi har jobbet med.

Ujesh Desai, daglig leder, Logitech G

Annonse


Adblock test (Why?)


Logitech lanserer konsoll i år - ITavisen.no
Read More

Skysatellitten EarthCARE begynner å bli klar - Norsk Romsenter

Hvordan skyer og aerosoler påvirker oppvarmingen og nedkjølingen av jordas atmosfære, er en av de minst kjente faktorene i hvordan atmosfæren påvirker klimaet på jorda.

Aerosoler er ørsmå svevende partikler av for eksempel vulkansk aske, luftforurensing eller sand.

Hvilken rolle spiller skyer og aerosoler i å reflektere lyset fra sola tilbake ut i rommet, og for at varme fra jordas overflate blir fanget i atmosfæren?

Det er dette EarthCARE, den europeiske romorganisasjonen ESA og den japanske romorganisasjonen JAXAs nye satellitt, skal forske på.

Banebrytende instrumenter

EarthCARE skal nærmere bestemt undersøke den indre strukturen til og romlige fordelingen av skyer, samt deres forhold til aerosoler og infrarød varmestråling fra jordas overflate.

Også hvordan et varmere klima endrer strukturen til og fordelingen av skyer, og hvordan det igjen påvirker temperaturen i atmosfæren, er noe av det som EarthCARE skal undersøke.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"><para>Skysatellitten EarthCARE testes hos ESA i Nederland før oppskyting. Her foldes det 11 meter lange solcellepanelet ut. Foto: ESA</para></section>

Skysatellitten EarthCARE testes hos ESA i Nederland før oppskyting. Her foldes det 11 meter lange solcellepanelet ut. Foto: ESA

For å kunne gjøre det har EarthCARE flere ulike instrumenter. De omfatter en lidar for forskning på atmosfæren, en spesiell radar som måler skyer, et multispektralt kamera som ser i mange ulike bølgelengder samtidig, og et bredspektret radiometer som måler varmestråling.

Men det er ikke bare instrumentene ombord på EarthCARE som er banebrytende. Det er også solcellepanelet som sørger for strøm til satellitten. Dette solcellepanelet er 11 meter langt.

Etter oppskytingen når EarthCARE er trygt i bane, vil det lange solcellepanelet bli brettet forsiktig ut og strekke seg bakover satellitten.

Siste tester før oppskyting

EarthCARE er ferdig bygget og er nå til grundig testing ved ESAs tekniske senter ESTEC i Nederland.

Dette senteret er det største i Europa for testing av romfartøy. De mer enn 3000 kvadratmeterne er viet til ulike former for tester som alle satellitter, romsonder og andre romfartøy må gjennom før de kan skytes opp.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <section xmlns="http://docbook.org/ns/docbook" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xmlns:ezxhtml="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/xhtml" xmlns:ezcustom="http://ez.no/xmlns/ezpublish/docbook/custom" version="5.0-variant ezpublish-1.0"><para>Før utfoldingen av solcellepanelet til EarthCARE under testing ved ESA i ESTEC i Nederland. Foto: ESA</para></section>

Før utfoldingen av solcellepanelet til EarthCARE under testing ved ESA i ESTEC i Nederland. Foto: ESA

Disse testene simulerer blant annet den intense støyen og rystelsene som skjer under oppskyting, samt det sterke lyset fra sola, de enorme temperaturforskjellene og det iskalde vakuumet i rommet.

En av de første testene for EarthCARE er å folde ut solcellepanelet, som vil være helt sammenbrettet under oppskytingen.

Krevende timeplan

På grunn av tyngdekraften på jorda må EarthCARE sitt solcellepanel støttes av vaiere under utfoldingstesten. I rommet vil festene som holder de fem panelene som solcellepanelet består av, bli automatisk kuttet ved hjelp av varme, før de foldes ut.

- Vi er veldig glade over at utfoldingstesten av solcellepanelet til EarthCARE var hundre prosent vellykket, sier Mehrdad Razazad ved ESA på romorganisasjonens nettside.

- Gruppen ved Airbus, som er hovedkontraktør for EarthCARE, samt ved ESA og JAXA, har jobbet svært hardt for å holde timeplanen.

Nå skal EarthCARE gjennom flere ulike tester under vibrasjon og med store temperaturforskjeller i vakuum. Oppskytingen skal etter planen skje i september 2023.

Brukes av norske forskere

EarthCARE er en av forskningsatellittene i ESAs program Earth Explorers. De andre satellittene her forsker på blant annet jordas magnetfelt og indre, is- og snømasser, samt temperaturen i jordsmonnet og saltholdigheten i havet.

Flere norske forskere, etater og bedrifter bruker dataene fra Earth Explorer-satellittene i sitt arbeid. Blant disse er Meteorologisk institutt, Nansensenteret, NIVA og NILU.

Les mer om Earth Explorerne og hvordan satellitter hjelper til med å øke kunnskapen om jordas klima og miljø her.

Adblock test (Why?)


Skysatellitten EarthCARE begynner å bli klar - Norsk Romsenter
Read More

Spansk fotball endrer navn til EA Sports La Liga i 2023 - Gamereactor Norge

Electronic Arts er selvsagt fullstendig klar over at Ola og Kari Nordmann vil bli forvirret når neste års FIFA-spill endrer navn til EA Sports FC, så hvordan skal de kunne beholde den oppmerksomheten når gigantsamarbeidet avsluttes? Tydeligvis ved å gå mer spesifikt til verks.

For EA avslører i en pressemelding at de har inngått et mangeårig partnerskap med La Liga. Dette innebærer blant annet at de to øverste ligaene i spansk fotball, den spanske cupen og ungdomsligaen vil endre navn slik at EA Sports inkluderes først. Dermed vil for eksempel den øverste divisjonen hete EA Sports Primera Division fra og med 2023/2024-sesongen. Det hevdes også at samarbeidet vil gjøre neste års spill enda bedre selv om de ikke sier hvordan. Enda mer detaljerte spillere, arenaer og lignende er uansett de mest åpenbare måtene.

Når det gjelder den virkelige fotballen vil tydeligvis også denne ha nytte av avtalen med en mer penger til å bygge og forbedre arenaer, støtte grasrot-delen, videreutvikle TV-teknologien og mer. Nærmere informasjon om alt dette vil offentliggjøres når EA begynner å snakke skikkelig om EA Sports FC sommeren 2023.

FIFA 23

Adblock test (Why?)


Spansk fotball endrer navn til EA Sports La Liga i 2023 - Gamereactor Norge
Read More

Monday, August 1, 2022

Andor virker som den beste Star Wars-serien i trailer - Gamereactor Norge

Gamereactor

nyheter

Men dessverre må vi vente helt til september. Heldigvis får vi tre episoder med en gang.

Undertegnede har ikke akkurat lagt skjul på at både The Book of Boba Fett og Obi-Wan Kenobi skuffet veldig, samtidig som at The Mandalorian ikke har levd helt opp til potensialet første sesong la opp til. Noe av dette skyldes at Disney og Lucasfilm følger den samme, gamle oppskriften, noe som gjør meg mer spent på hva som venter i september.

Som lovet har vi nå fått den første skikkelige traileren for Andor, og det virker helt klart som om serien vil følge i Rogue One sine fotspor ved å skille seg litt ut fra andre Star Wars-fortellinger. Både den visuelle stilen, musikken og atmosfæren virker å være ulik de andre seriene vi har fått den siste tiden, så jeg er litt skuffet over at premieren plutselig har blitt utsatt fra den 31. august til 21. september. Den gode nyheten er at vi får tre episoder med en gang som kompensasjon.

Andor virker som den beste Star Wars-serien i trailer


Loading next content


Gamereactor
EUROPAS STØRSTE SPILLMAGASIN

Copyright 1998-2022 - Utgitt av Gamez Publishing A/S, Toftebæksvej 6, 2800 Kongens Lyngby, Denmark.

Adblock test (Why?)


Andor virker som den beste Star Wars-serien i trailer - Gamereactor Norge
Read More

Vanvittig ny film med innovativ finansieringsmodell - Lyd & Bilde

Den 8. desember har den sveitsiske skrekkomedien Mad Heidi digital verdenspremiere.

Produsentene kaller filmen for det første eksemplet på Swissplotiation, som er en referanse til de populære og ekstremt voldelige amerikanske explotation- og blaxploitationfilmene fra 70-tallet.

Og det er visst ingen tvil om at Mad Heidi er en hyllest til B-filmsjangerens mest blodelige utgivelser.

Handlingen i filmen tar utgangspunkt i en dystopisk fremtid hvor Sveits har blitt til en fascistisk diktaturstat, som styres med ondskapsfull og hard hånd av en oste-tyran, mens uskyldige Heidi forsøker å leve et fritt og uskyldig liv i de sveitsiske alpene beskyttet av sin bestefar.

MADHEIDI Promo AliceLucy Teaser
Hovedrollen som Mad Heidi spilles av unge Alice Lucy. (Foto: Swissploitation Films LLC)

Det tar ikke lang tid før Heidis frihetstrang fører henne til en kamp mot diktatorens soldater, og den glade, uskyldige piken utvikler seg til rævsparkende frihetskjemper som kaster seg ut i kampen for å befri Sveits fra oste-diktaturet.

Bak filmen står bl.a. finske Tero Kaukomaa, som noen kanskje kjenner som produsenten bak en annen kultfilmklassikker, nemlig Iron Sky (2012) og Iron Sky: The Coming Race (2019).

Han er blant annet en av hovedkreftene bak Mad Heidis unike finansieringsmodell, hvor filmskaperne har lyktes med å samle inn USD 2 millioner til produksjonen av filmen.

Dette har skjedd ved hjelp av produsentens egen nettside – altså utenom de vanlige crowfundingplattformene, men heller med bruk av blockchainteknologi for å garantere bidragsyternes penger. Alle investorer vil dermed få del i overskuddet når filmen har hatt premiere.

MadHeidi poster
(Foto: Swissploitation Films LLC)

Dette skjer den 24. november, når Mad Heidi får premiere på utvalgte kinoer i Frankrike, Sveits og Tyskland. Deretter får filmen digital premiere på madheidi.com den 8. desember.

Adblock test (Why?)


Vanvittig ny film med innovativ finansieringsmodell - Lyd & Bilde
Read More

Apex Legends blir større, øker makslevel og oppfyller skarpskytterdrømmer i trailer - Gamereactor Norge

Gamereactor

nyheter

Apex Legends

Man trengte ikke å være den skarpeste kniven i skuffen for å raskt forstå at Apex Legends' neste helt, Vantage, blir noe enhver skarpskytter bør prøve ut når sesong fjorten starter den 9. august, men dagens trailer viser hvorfor.

Som lovet har Respawn gitt oss den første gameplaytraileren for Apex Legends' Hunted-sesong,og det viser seg at Vantage faktisk får opp ganske mye informasjon når vi bruker kikkertsiktet på riflen hennes. I tillegg til dette får vi se noen av måtene King's Canyon endres på, noe som blant annet røper at kartet blir større siden færre områder vil være oversvømt og The Cage og et par andre steder får færre ting å gjemme seg bak. Topp det hele med at maksnivået økes og glimt av nye Battle Pass-skins, så er det bare å glede seg til neste uke.

Apex Legends


Loading next content


Gamereactor
EUROPAS STØRSTE SPILLMAGASIN

Copyright 1998-2022 - Utgitt av Gamez Publishing A/S, Toftebæksvej 6, 2800 Kongens Lyngby, Denmark.

Adblock test (Why?)


Apex Legends blir større, øker makslevel og oppfyller skarpskytterdrømmer i trailer - Gamereactor Norge
Read More

Sunday, July 31, 2022

Historien bak tidenes dyreste bilsalg - MSN

VETERANBIL: Den var en av bilene som ikke var til salgs og dermed aldri hadde fått noen «verdisetting». Ikke før Mercedes-Benz bestemte seg for å selge én av sine to 300 SLR Uhlenhaut Coupé.

Hemmelig salgsprosess

– Det er ikke mange biler som rager over de to Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupéen i verden. Og siden de begge var eid av Mercedes-Benz, har vi aldri vurdert hverken pris eller muligheten til å få bilen til markedet. Dette var salget som ingen ventet skulle skje, sannsynligvis en «en-gang-i-livet»-opplevelse, forteller Peter Haynes, RM Sotheby’s PR-ansvarlig i Europa.

Han er en av de som jobbet intenst med prosessen som munnet ut i en hemmelig auksjon med kun spesielt innbudte budgivere tidlig i mai.

Tettere samarbeid

Det var et sett av ulike forhold som nok gjorde at Mercedes-Benz henvendte seg til RM Sotheby’s med forespørsel om de kunne gjennomføre et slikt salg.

– For det første hadde vi tidligere i år håndtert salget av Juan Manuel Fangios private 300 SL Roadster. Det var en meget spesiell auksjon, hvor budgiverne ga ett bud hver i lukket konvolutt, med stor grad av sekretess både utad og innad i prosessen. Gjennom den ble vi godt kjent med sentrale personer hos Mercedes-Benz, og de var veldig fornøyde med gjennomføringen av det salget.

Så da ideen om å selge en av de to 300 SLR Uhlenhaut Coupéene hadde modnet internt i Mercedes-Benz, ble det naturlig å følge opp samarbeidet med RM Sotheby’s.

– Det at bilen finnes i to eksemplarer bidro til at et slikt høyprofilsalg kunne gjennomføres. De har alltid hatt én av bilene i utstilling, mens den andre har vært lagret. Selv etter salget kan de fortsatt stille ut den viktige modellen i museet og ta den ut på utstillinger og show, som Goodwood Festival of Speed.

Hva?

Det som gir denne bilen slik legendestatus et i korte trekk linket til Mercedes-Benz retur til racing etter krigen. De fikk komme tilbake i internasjonal racing med sin 300 SL i 1952, syv år etter freden. I 1954 var de klare til å gå inn i Formel 1 med en helt ny bil, W196, som i toseters, åpen sportsvognversjon ble hetende 300 SLR fra 1955. Samtidig kunne publikum kjøpe 300 SL, som var datidens største superbil bygd på de samme prinsipper.

300 SLR var kort og godt den mest avanserte sportsracer verden hadde sett, med en ytelse, design og materialteknologi som gjorde den uslåelig med en topphastighet over 300 km/t. Debuten i Mille Miglia i 1955 ble legendarisk, med Stirling Moss sin seier med snitthastighet på over 159 km/t foran Fangio som kjørte solo.

Neste løp var Le Mans, hvor Pierre Levegh i sin 300 SLR skulle bli involvert i en kollisjon som gikk over i motorsportshistorien som den verste med over 80 døde. Mye av bilen var bygd i magnesium for å spare vekt, men det er meget brannfarlig og brennende karosserideler ble slynget opp på tribunen. Det ble slutten på racingsatsingen fra Mercedes-Benz i mange år.

Avlyste racing etter Le Mans-ulykken

Da Le Mans-ulykken inntraff hadde man allerede utviklet en lukket utgave av 300 SLR, tenkt brukt i Carrera Panamericana i slutten av 1955-sesongen. Deltagelse der ble ikke noe av, slik at det bare ble med de to bygde eksemplarene med et nydelig karosseri designet av Karl Wilfert.

Begge ble pensjonert uten å ha blitt satt inn i racingtjeneste. Den ene ble i stedet brukt som tjenestebil av sjefen for Mercedes-Benz utviklingsavdeling, Rudolf Uhlenhaut, som var mesterhjernen bak racingsuksessen. På 1980-tallet bestemte Mercedes-Benz seg for å restaurere begge bilene, en jobb som gikk til den britiske eksperten Tony Merrick.

Det er disse to bilene, med en treliters rekkesekser på 310 hestekrefter, som blir kalt Uhlenhaut Coupé.

Prekvalifikasjon

RM Sotheby’s kunne ikke gi Mercedes-Benz noen indikasjon på forventet pris, bortsett fra at man visste at det ville bli verdens dyreste bil. Men estimatet var heller ikke det viktigste. Det viktigste var å gjennomføre salget på en diskret måte, uten noen forhåndsannonsering, samtidig som man sikret at alle potensielle kjøpere visste om begivenheten.

– En av de viktigste oppgavene i forkant av selve auksjonen var selvsagt å sørge for at denne delen av markedet visste om den og kunne melde sin interesse. Og like viktig som å få bekreftet at potensielle kjøpere hadde økonomisk kapasitet til å gjennomføre et slikt kjøp, var å sikre at pengene til kjøpet ikke var beheftet med noe som kunne føre Mercedes-Benz ut i vanære i etterkant. Det et jo ikke alle penger som er like hvite ute i markedet, resonnerer Haynes.

Hvorfor?

Det er mange spekulasjoner hvorfor Mercedes-Benz velger å selge en slik bil. Svarene ligger nok langt utenfor behovet for penger for å etablere et «Mercedes-Benz Fond» som skal gi midler til studenter som jobber med dekarbonisering.

Men selvsagt er det nobelt å bruke penger fra verdens dyreste fossilbil til å jobbe med å redusere konsekvensene av CO2-utslipp. Spesielt siden Mercedes-Benz nå satser så mye elektrisk. Den handler om markedsoppfatning.

En annen side av salget er at Mercedes-Benz samtidig har en ambisjon om å bli et langt mer eksklusivt merke. Småmodeller skal bort, og fokus rettes mot høyere marginer på dyrere biler, i retning av Ferrari. Og i den sammenheng er det «greit» å ha tittelen «Verdens dyreste bil» i egne rekker.

Siden Ferrari aldri har brydd seg om sin egen historie med egeneide historiske biler slik som Mercedes-Benz, har sannsynligvis ikke Ferrari noe mottrekk å komme med for å vinne den tittelen tilbake. Og det er tvilsomt om noen Ferrari-modell har et potensiale på dette nivået.

Hvem?

Hverken RM Sotheby’s representanter eller Mercedes-Benz har røpet identiteten på kjøperen. Heller ikke superdealeren Simon Kidston, som representerte kjøperen, var særlig meddelsom da vi møtte ham på Villa d’Este et par uker etter salget.

Det går rykter, og vi har fått ulike navn som leder til både England og Italia, fra kilder tett på salgene av de dyreste bilene i verden. Men så lenge vi ikke kan si med sikkerhet hvem kjøperen er, lar vi den ballen ligge.

Han har imidlertid forpliktet seg til å vise frem bilen for publikum også i fremtiden, så vi slipper at den blir murt inne i et privat mausoleum.

Hva nå?

På spørsmål om hvilken bil som eventuelt kunne bringe mer enn 300 SLR Uhlenhaut Coupé er det én bil ekspertene peker på: Stirling Moss 300 SLR «722», selve vinnerbilen fra Mille Miglia i 1955. Den eies også av Mercedes-Benz selv, og «er ikke til salgs».

Men i dagens marked skal man ikke utelukke noe.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

Adblock test (Why?)


Historien bak tidenes dyreste bilsalg - MSN
Read More

Det finnes allerede spill-PC-er med Palworld-tema. - Gamereactor Norge

Det har nå gått en uke siden Palworld debuterte som Early Access-tittel, og i løpet av den tiden har det oppnådd bemerkelsesverdig suksess ...