En av de mange grunnene til at Microsofts oppkjøp av ZeniMax i 2020 kom som en overraskelse på de fleste, var ryktene om at selskapet vurderte å kjøpe Electronic Arts, gjenforenes med Bungie og/eller kjøpe en stor japansk utgiver. Det viste seg at de to sistnevnte faktisk stemte.
Den vanligvis veldig pålitelige Tom Warren hos The Verge avslører at Xbox-sjef Phil Spencer ba Microsoft-sjef Satya Nadella og finansdirektør Amy Hood om tillatelse til å starte oppkjøpssamtaler med Sega i november 2020. Han har til og med bevis på dette i form av en intern e-post der Spencer sier Sega:
"har bygget opp en velbalansert portefølje av spill på tvers av segmenter med global geografisk appell, og vil hjelpe oss med å akselerere Xbox Game Pass både på og utenfor konsollene."
Men Microsoft stoppet ikke der. I et internt fusjonsdokument fra april 2021 nevnes også det tidligere førstepartsstudioet Bungie, Hitman- og 007-utviklerne hos IO Interactive og mobilgiganten Zynga som andre selskaper Xbox Game Studios seriøst ønsket å kjøpe opp.
Det er en interessant trio, ettersom Bungie nå er et PlayStation-studio, Zynga ble kjøpt opp av Take-Two i fjor og IO Interactive lager et fantasyspill som i alle fall i utgangspunktet skulle være konsolleksklusivt på Xbox. Samtalene med Sega gikk heller ikke som planlagt, men vi får i det minste mange flere spill fra den japanske utgiveren på Xbox og Game Pass i disse dager.
Ville du ha foretrukket noen av disse i stedet for eller i tillegg til Activision Blizzard King?
McLaren er ikke bare en superbilprodusent og et Formula 1 team. Bilgiganten har også underavdelinger som er dedikert til ulike deler av teknologiverdenen, og en av disse, McLaren Applied, jobber med å fremme mobilitet. I den forbindelse har McLaren Applied slått seg sammen med Lavoie for å hjelpe elsparkesykkelprodusenten med å utvikle sin nyeste "høytytende" elsparkesykkel, Series 1.
El-sparkesykkelen er designet med hjelp fra McLaren Applied sin ekspertise innen sikkerhetsanalyse og design, alt som en del av en prosess for å sikre kvalitet og sikkerhet. Det betyr at du kan stole på at el-sparkesykkelen ikke svikter når den suser av gårde i en toppfart på over 25 mph.
Når det gjelder noen av de andre funksjonene Series 1 ser ut til å by på, har den et 468 Wh (702 Wh for den oppgraderte Max -utgaven av sparkesykkelen) Samsung 21700-batteri som lover å levere 650 W effekt og 30 Nm dreiemoment. Sparkesykkelen kommer også med tre kjøremoduser: Eco, Cruise og Sport, som hver er skreddersydd for enten hastighet eller energisparing.
Når det gjelder prisen på disse sparkesyklene, starter den vanlige Series 1 på £1890 og Series 1 Max på £2190, og hver scooter kommer i fire farger, hvorav den ene er en dyp oransje som minner om McLarens ikoniske papaya-farge.
Det ville være urettferdig å gi Stardew Valley all æren for å ha kickstartet den moderne "lifesim"-sjangeren, men vi kan delvis si at det var lanseringen av dette spillet, kritikernes hyllest i pressen og de høye salgstallene som minnet forbrukerne, og ikke minst utviklerne, om at det var lurt å skape denne typen opplevelser.
Dave the Diver er ikke Stardew Valley, og mange av mekanikkene og strukturene er faktisk fundamentalt forskjellige, men følelsen av å styre et liv og bedrift, er den samme, og det er nesten ingen andre spill, bortsett fra muligens Kynseed, som er i nærheten av å etterligne den kvaliteten.
I Dave the Diver er du... ja, du er Dave - dykkeren. Du er en fridykker, en harpunfisker som plutselig får muligheten til å overta en falleferdig sushirestaurant i utkanten av en lokal attraksjon kalt "The Blue Hole", en lagune der utformingen og den endemiske floraen og faunaen endres hver dag. Ved å fange verdifull fisk og servere den som nylaget sushi om kvelden må Dave løfte restauranten og hjelpe lokalbefolkningen med en rekke oppgaver, blant annet å oppdage en hemmelig sivilisasjon på havets bunn.
Dette er en annonse:
Historien er enkel, gjenkjennelig og humoristisk, og siden det ikke er noe stemmeskuespill, kan det hende du trykker på X-knappen litt for ofte uten å lese med. Jeg vil imidlertid si at folkene i studioet MINTROCKET virkelig har klart å utnytte sarkasme, selvbevissthet og ironi til å skape noen ganske gode øyeblikk. Det er overraskende mange egne, unike scener, og de er alle fylt med skaperglede, så det er nok til at man får lyst til å fortsette med hovedhistorien bare av den grunn.
Som så mange andre spill i samme sjanger simulerer Dave the Diver en dag. Du har mulighet til å dykke to ganger hver dag, og hver kveld må du presentere en meny og servere fangsten til forhåpentligvis entusiastiske gjester. Det hele vises i pikselert, fargerik grafikk, og det er fargene som gjør hele forskjellen. Dave the Diver er et ganske pent spill å se på det meste av tiden. Selv om The Blue Hole endrer seg litt fra gang til gang, er det ikke på langt nær så særpreget som MINTROCKET vil ha det til, og spesielt når du kommer dypere ned i dypet virker det som om det er faste størrelser, som om byggeklossene som er brukt til å lage oppsettet er litt for store og litt for lette å kjenne igjen.
Dette er en annonse:
Å fiske med harpun er relativt enkelt, du sikter og skyter, og selv om det ofte kreves flere treff for å få fisken på kroken, får du sjelden problemer. Du kan imidlertid velge å prøve å danse med tyngre motstandere, som et utall haiarter. Å kalle det hele "relativt enkelt" er selvfølgelig en underdrivelse, for under vann blander du også ressursene du har til rådighet. Våpenlagre, O2-beholdere og andre verktøy er spredt rundt omkring på bunnen, og alle hjelper deg med å komme videre, høste forskjellige matvarer eller forsvare deg.
Hver kveld forvandles Dave the Diver til en Diner Dash, der du må ansette medarbeidere for å holde restauranten i gang. Men uansett hvor mange du ansetter, må du gå foran med et godt eksempel ved å skjenke grønn te og øl, sørge for at det er nok revet wasabi-rot til de kommende rettene og rydde opp etter gjestene. Til sammen blir det 2-3 intense minutter med service som nesten aldri blir kjedelig. I tillegg bestemmer du menyen og kan oppgradere de enkelte rettene over tid, du kan designe restaurantens innredning selv - det er ganske mye frihet, og Dave the Diver peker stort sett bare på muligheter etter hvert som spillets 25-30 timer skrider frem.
Det er faktisk gjennom sideoppdrag at du ofte får tilgang til ganske avgjørende progresjon. Jeg hjalp en jente med å fange en bestemt blekksprutart og fikk dermed tilgang til en ganske hjerteskjærende historie om hennes avdøde far, jeg fikk muligheten til å bruke fiskegarn til å fange mye mindre arter under vann, og et helt nytt sideområde i dypet åpnet seg. Alt dette gjennom ett enkelt sideoppdrag! Dette skjer flere ganger i Dave the Diver, der utvikleren har inntatt en enormt tilfredsstillende "more is more"-holdning, og overøser spilleren med designet, kuratert innhold akkurat når du trodde det var tomt for nye, friske ideer.
Jeg vil ikke si at Dave the Diver er den mest komplekse simuleringen jeg noensinne har sett, langt ifra, og mot slutten kan du begynne å kjede deg litt over å måtte fullføre dykkene dine, akkurat som innhøstingen av de nesten industrielle åkrene dine i Stardew Valley til slutt ble en dag du gruet deg til.
Men Dave the Diver vet fra første scene hva det vil være, og fra første stund fyrer det på alle tilgjengelige sylindere. Her får du en fantastisk kompleks spillopplevelse med en selvbevissthet som ville kledd mange store studioer.
En rekke spillentusiaster begynte å lure da Microsoft kunngjorde at de skulle kjøpe ZeniMax og Bethesda kort tid etter at sistnevnte kunngjorde de tidseksklusive PlayStation 5-spillene Deathloop og Ghostwire Tokyo. Siden den gang har Hi-Fi Rush kommet eksklusivt til Xbox og PC, mens Starfield venter altså i september. Det viser seg at dette kunne utspilt seg veldig annerledes.
For The Verge følger med på rettsaken mellom Activision Blizzard/Microsoft og FTC, og forteller at Xbox-sjefen Phil Spencer avslørte en ganske spesiell grunn til at de kjøpte Bethesda da han måtte uttalelse seg:
"Da vi kjøpte ZeniMax var en av grunnene til det at Sony hadde inngått en avtale for Deathloop og Ghostwire om å betale Bethesda for ikke å levere disse spillene på Xbox. Så diskusjonen om Starfield da vi hørte at Starfield potensielt også ville ende opp med å hoppe over Xbox var: vi kan ikke være i en posisjon som en konsoll på tredjeplass der vi blir enda mer akterutseilt når det gjelder innholdseierskap, så vi har vært nødt til å sikre oss innhold for å forbli levedyktige i bransjen."
Spencer hevder altså at oppkjøpet av Bethesda blant annet skyldtes Sony sine forhandlinger med dem og at de var lei av PlayStation sine tidseksklusiver. Da gir det jo mening om de har forsøkt å snakke med Square Enix også...
2024-utgaven av Flight Simulator ble annonsert under årets Xbox-event.
Alt oppgraderes
Oppgraderingen av det kritikerroste spillet kommer til Xbox Game Pass, PC Game Pass, Xbox Cloud Gaming, Windows 10/11 og Steam. Vi har ingen lanseringsdato utover 2024, men nå vet vi enda noe mer enn tidligere i måneden takket være årets FlightSimExpo-messe.
“Ford 4-AT Trimotor” til dagens Flight Simulator:
Sjekk alle skjermbildene
Noe av det beste er at man med den nye versjonen ikke trenger å laste ned tonnevis med teksturer spilleren aldri kommer til å se – spillet vil kun laste hva som trengs. Det er også oppgraderinger av fysikk- og aerodynamikk-motoren inkludert og fans vil kunne modifisere eksisterende fly som nå også har slitasje.
Grafikken er samtidig oppgradert og det er flere dynamiske vær-situasjoner som stormer og tornadoer. Det inkluderes også mer på bakken av båter, biler og dyreliv.
I forbindelse med Microsoft sin redegjørelse for Activision/Blizzard-handelen ovenfor amerikanske FTC, bekreftet Xbox-sjef Phil Spencer noe som vil skuffe mange.
Det er 12 år siden Skyrim – det kan bli 18 år mellom oppfølgeren
For det er veldig mange der ute som venter på en oppfølger til Skyrim. Åpen-verden-spillet ble lansert vinteren 2011, ble mottatt til stående applaus og har fremdeles en aktiv spiller-base og ikke minst et hav av utvidelser og grafikk-forbedringer.
Men de virkelig store grafikk-forbedringer må vi vente lenge på, for the Elder Scrolls 6 er så mange år unna at det kanskje ikke en gang vil kjøre på dagens konsoller. Per Spencer er spillet minst fem år unna lansering. Han ville heller ikke si noe om hvilke konsoller som får støtte, altså om spillet lanseres på Playstation (sjette generasjon ventes tidligst 2028): “det er vanskelig for oss, på det nåværende tidspunkt, å være mer sikre.”
Det er mange år unna, men det er et spill vi har annonsert at vi vil begynne å jobbe med.
Phil Spencer, sjef, Xbox
Vi var av den oppfatning at Bethesda startet utviklingen for flere år siden, men er nå mer usikre nå, og hva det egentlig betydde. Kanskje var det kun snakk om manus og slike ting, og ikke det tekniske arbeidet. Det er uansett Starfield-teamet som jobber/skal utvikle RPG-oppfølgeren.
Vi har skrevet om spillet en rekke ganger, blant annet i oktober 2018 med tittelen “The Elder Scrolls VI blir et spill for neste generasjons konsoller:”
“I et intervju med GameSpot uttalte Matt Firor ved ZeniMax Online Studios at det enda vil ta noen år før spillet lanseres, og at det sannsynligvis ikke lanseres før dagens konsoller har blitt erstattet av en ny generasjon.
På spørsmål om The Elder Scrolls Online kommer til å inkorporere noe av verdenen man kommer til å finne i The Elder Scrolls VI, svarte Firor at han ikke vet hvordan spillverdenen kommer til å være når spillet kommer ut. Dette som følge av at det til den tid vil ha kommet en ny generasjon spillkonsoller.”
Allerede i 2016 avslørte Bethesda-sjef Todd Howard at et den gang ikke-annonsert spill ville lanseres før The Elder Scrolls 6:
“Han legger til at de for tiden er opptatt med to store prosjekter – uten å avsløre noe– som er større enn noe annet de tidligere har jobbet med.
– Folk vil kanskje høre om dem til og med før Elder Scrolls VI, og det gir mening i flere år fremover, sier Howard.”
Spillets eneste trailer så langt ble lansert juni 2018: