Rechercher dans ce blog

Thursday, August 3, 2023

Hacket til seg Tesla-funksjoner og mener de har rett til det - ITavisen.no

Hackere har klart å lure til seg Tesla-funksjoner verdt opp til 150 000 kroner.

Bruker “gammeldags” volt-triks

Teslas selvkjørende pakker, kjappere akselerasjon og oppvarmede seter er noe Tesla tar betalt for i etterkant om man ikke handler med, og kan i USA koste 15 000 dollar, over 150 000 kroner.

Nå har en rekke eksperter fra “Technische Universität Berlin” klart å hente ut flere av funksjonene gratis, og de tror at det vil være mulig å åpne opp FSD gratis i områder der det ikke er åpnet for det. Det er snakk om “voltage glitching” (et kjent triks), altså hackerne trenger fysisk tilgang til bilen.

Utfører vi hacken på det korrekte øyeblikket kan vi lure CPU-en til å gjøre noe annet. Det oppstår en “hikke”, den hopper over en instruksjon og godtar vår manipulerte kode.

Christian Werling, Technische Universität Berlin

Avslører mer neste uke

Gruppen mener at feilen ikke kan rettes, i det minste ikke på nåværende modeller, og at det også gjør det mulig å kjøre egen programvare på infotainment-systemet. Selv om de klarte å hacke systemet mener de at Teslas systemer likevel er generelt vanskeligere å trenge inn i enn mange konkurrenter.

Hackerne skal demonstrere det hele under hacker-messen “Black Hat” Las Vegas som starter 5. august og varer til 10. august. Vanligvis deles slik informasjon med selskapene, men de tre uttaler samtidig at “de eier bilen og ikke er en ond hacker fra utsiden og vi ønsker ikke betale 300 dollar for å varme opp baksetene.”

Så kanskje denne gjengen ikke deler hva de har funnet med Tesla? Musk-selskapet har ikke kommentert saken.

Annonse

Annonse


Adblock test (Why?)


Hacket til seg Tesla-funksjoner og mener de har rett til det - ITavisen.no
Read More

Baldur's Gate III studio: "Kast alle lagringsfilene dine!" - Gamereactor Norge

Gamereactor

nyheter

Baldur's Gate III

Du kan uansett ikke bruke Early Access-lagringer i hovedspillet.

I dag er det endelig tid for Larian Studios å lansere Baldur's Gate III, og i den forbindelse ber studioet nå fansen (som har spilt betaversjonen) om å kaste alle lagringsfiler med umiddelbar virkning. Dette for å unngå risikoen for problemer når det ferdige spillet installeres og nye lagringsfiler opprettes. Her på Gamereactor spiller vi den endelige versjonen for fullt og håper å ha en anmeldelse klar i midten av neste uke.

Larian via X:
"PSA: Fullstendig innlegg i morgen, men for Baldur's Gate 3-spillere med eksisterende Early Access-lagringsfiler ber vi om at de starter spillet før 3. august og sletter alle lagringsfiler for å unngå utilsiktede konflikter ved lansering. Fjern også eventuelle mods og sørg for at de ikke lastes ned på nytt automatisk. Vi anbefaler at spillere med Early Access installert avinstallerer spillet etter at de har slettet lagringsfilene sine. Dette vil redusere risikoen for filkonflikter når det endelige spillet lastes ned, og bør bety mer spilling og ingen feilsøking! Vi kommer med en fullstendig guide til lanseringen i morgen."

Baldur's Gate III


Loading next content


Gamereactor
EUROPAS STØRSTE SPILLMAGASIN

Copyright 1998-2023 - Utgitt av Gamez Publishing A/S, Toftebæksvej 6, 2800 Kongens Lyngby, Denmark.

Adblock test (Why?)


Baldur's Gate III studio: "Kast alle lagringsfilene dine!" - Gamereactor Norge
Read More

Call of Duty: Modern Warfare III vises frem neste uke - Gamereactor Norge

Vi visste allerede at Call of Duty: Modern Warfare III vil bli avduket i Call of Duty: Warzone 2.0s femte sesong, men Petter var ikke sikker på om det betydde denne eller neste uke. Nå har vi svaret.

Franchisens offisielle Twitter/X-konto bestemte seg for å ha litt moro med at Call of Duty: Modern Warfare III sitt cover ble avslørt før planlagt med følgende melding:

Dette betyr åpenbart at årets Call of Duty vil bli offisielt avslørt med en trailer og mer en gang i neste uke, så følg med da.

Call of Duty: Modern Warfare III

Adblock test (Why?)


Call of Duty: Modern Warfare III vises frem neste uke - Gamereactor Norge
Read More

Puristenes Porsche 911 - Bil24

Det er 60 år siden Porsche 911 ble vist fram, og det feires med en skikkelig kjøreglad versjon som kommer i et begrenset antall. Hvor mange er ganske logisk.

Ikonet som var arvtakeren til Porsche 356 ble vist fram for publikum første gang under Frankfurt Motor Show i 1963, og det faktisk under et annet navn enn den har blitt kjent som ‒ nemlig Porsche 901.


Det navnet likte ikke Peugeot, som hadde varemerket tre sifre med en 0 i midten, og for å unngå trøbbel døpte tyskerne bilen ganske enkelt om til 911.

Det er altså 60 år siden den legendariske sportsbilen ble presentert, og Porsche har tenkt å feire det skikkelig. For en av spesialversjonene tar bilen tilbake til røttene ‒ kjørerøttene.

Ingeniørene i Weissach har nemlig designet en puristisk sportsbil dedikert til ren kjøreglede, en som har fått navnet 911 S/T. Og dette er virkelig noe sportslig.

For jubileumsmodellen henter kjøreglede fra to særs potente utgaver, 911 GT3 med Touring-pakken og den racinginspirerte 911 GT3 RS. Resultatet er ifølge Porsche en unik kombinasjon av smidighet og kjøredynamikk.


Det bør iallfall ikke stå på kreftene. Bilen har en 4-liters boxermotor fra GT3 911 GT3 RS utstyrt med en sportskasse med kort utveksling, og Porsche har slanket 911 S/T ned til formidable 1.380 kilo ‒ noe som gjør dette til den letteste modellen i 992-generasjonen.

Det er også mulig å få bilen med en Heritage Design-pakken som løfter retroen enda et hakk, for denne henter inspirasjon fra racingversjonen av 911 S på slutten av 1960- og begynnelsen av 1970-tallet. Vi kommer tilbake til dette.

Tyskerne forteller videre at de har fokusert på en kvikk og smidige håndtering, så denne skal gi maksimal kjøreglede på svingete landeveier. Så ja, de har fokusert på landeveien og ikke bane med denne, i motsetning til banemonsteret 911 GT3 RS.

Som det hør og bør når det skal feires 60 år hyller denne altså gamle 911-utgaver, og spesielt de tidlige bilene av første generasjon som var rettet mer mot racerbanene.


Fra 1969 var det mulig å kjøpe en racingversjon av 911 S, som også er inspirasjonen til benevnelsen 911 S/T. Internt ble nemlig disse kalt 911 ST.

Her var det modifikasjoner på chassis, hjul, motor og karosseri som forbedret ting som akselerasjon, bremsing, veigrep og svinggrep, for store spoilere og andre aerodynamiske grep var fortsatt ikke vanlig for 911.

Den nye 911 S/T plukker altså hansken til den originale 911 S, eller ST om du vil, og åpner for lignende kjøreopplevelser også nå.

Spesialmodellen henter altså elementer fra både 911 GT3 RS og 911 GT3 med Touring-pakken, og i tillegg har Porsche utviklet lette komponenter spesielt for 911 S/T.

Blant slankegrepene som skal gi enda bedre kjøreegenskaper er et frontpanser, tak, frontvinger og dører som er laget av lettvekts karbonfiberforsterket plast (CFRP). Det samme gjelder ting som veltebur og stabilisator.

For å få vekten ned ytterligere har de også utstyrt bilen med magnesiumhjul, PCCB-systemet (Porsche Ceramic Composite Brake), et litium-ion-startbatteri og lettvektsglass. De har også redusert isolasjonen, droppet bakakselstyring og kjørt på med vektbesparelser i drivverket, og resultatet er altså en egenvekt på kun 1.380 kilo. Bilen er til og med 40 kilo lettere enn en manuell 911 GT3 Touring, opplyser tyskerne.

911 R/T er utstyrt med en 6-trinns manuell girkasse som altså byr på en kortere utveksling enn 911 GT3, og åpner for at bilen kommer opp i 100 km/t på 3,7 sekunder med en toppfart 300 km/t. Denne utgaven kommer også med et nytt lettvekts sportseksosanlegg.

Jubileumsmodellen kommer også med en såkalt Gurney-klaff på den uttrekkende bakspoileren som kan balansere marktrykket, og 20-tommers hjul foran og 21-tommers bak ‒ selvsagt med senterlås. Dekkene er 255/35 foran og hele 315/30 bak.

Videre slenger også Porsche med CFRP helbøtteseter med fireveis justering, og instrumentene og klokken til Sport Chrono-pakken kommer i en klassisk grønn Porsche-farge.

På toppen av alt dette tilbyr tyskerne også en Heritage Design-pakke. Her er det blant annet den nye eksteriørfargen Shoreblue Metallic og felgfargen Ceramica kun laget for S/T.

Pakken åpner også for et klassisk startnummer på døren, og et Porsche-emblemet i klassisk design fra den originale 911 som pryder fronten, navkapslene, rattet, hodestøttene og bilnøkkelen.

Interiøret i Heritage har stoffseter i klassisk konjakk med sorte nålestriper, som er en annen hyllest til arven samt flere andre litt mer eksklusive grep.

Og ja, Porsche-logoen og 911 S/T-modellbetegnelsen bak på bilen er i gull.

Så hvor mange skal de lage? Jo, selvsagt 1.963, som i året da ikonet ble vist fram. Og det er altså 60 år siden.

Vi feirer med bilder!

Les også:

Adblock test (Why?)


Puristenes Porsche 911 - Bil24
Read More

Elon Musk håper å overtale Tim Cook - derfor tviler vi det går - ITavisen.no

Elon Musk har varslet endringer i X sitt skaper-programmet.

Tar ikke betalt før skaperne har tjent 100 000 dollar

“Vi tidligere har uttalt at X ikke skulle beholde noe (red. anm.: annonseinntekter generert av skapere med x antall visninger/mnd.) i løpet av 12 måneder, og deretter 10 prosent. Nå endrer vi dette slik at X ikke beholder noe før utbetalingen overstiger 100 000 USD, og deretter tar vi 10 prosent. De første 12 månedene er fortsatt gratis for alle,” tweetet Musk som påpekte at mange av skaperne på plattformen har det tøft økonomisk.

Har du råd til det, vennligst abonner på så mange skapere på denne plattformen som du synes er interessant som mulig. Folk fra alle verdenshjørner legger ut utrolig innhold på X, men lever ofte under tøffe omstendigheter, der selv noen få hundre dollar i måneden kan forandre livene deres.

Elon Musk

Tvilsomt Musk klarer overtale Cook

Musk håper også at han kan overtale Apple-sjef Tim Cook til å endre App Store-avgiftsreglene slik at Cooks selskap kun tar 30 prosent av hva Twitter selv hanker inn, og ikke total-beløpet av hvert abonnement en skaper klarer å hente inn.

Om Cook er villig til å diskutere prisen høres usannsynlig ut da det vil sette presedens og mange flere vil kreve det samme. Dessuten har Musk tidligere kritisert avgiften. Apple har jo som kjent også kranglet i domstolene med Epic Games om dette, og alternative betalingsmåter, i flere år.

Samtidig har X avslørt en ny funksjon: verifiserte brukere kan laste ned vidoer fra skapere som tillater det.

Annonse

Annonse


Adblock test (Why?)


Elon Musk håper å overtale Tim Cook - derfor tviler vi det går - ITavisen.no
Read More

Wednesday, August 2, 2023

Hadde du ikke elsket dette? - ITavisen.no

Det er faktisk utrolig enkelt å installere Windows 11 uten noen form for “bloat.”

Velg dette i stedet

Når man installerer Windows 11 på tradisjonell måte følger det med en haug ekstra-apper (TikTok, Instagram, ESPN og Spotify etc.) som fyller opp start-menyen. Nå er det oppdaget at det eneste som skal til for å installere en ren kopi av OS-et du jo har betalt for, er å velge “English (World)” fra språklisten:

Neowin påpeker at man vil kunne oppleve visse feilmeldinger når OS-et ber deg om å tilpasse opplevelsen, inkludert meldingen “Something went wrong” i kombinasjon med en “OOBEREGION”-relatert feilmelding. Løsningen? Trykk “skip.” Du kan uansett endre hele OS-et til norsk på alle mulige måter i Windows 11 sine innstillinger etter installasjonen og det beste: du trenger neppe avinstallere noe som helst, bare installere det du trenger.

Merk at Microsoft-apper som e-post, Climpchamp, Edge, Teams, Cortana, kart og vær følger med uansett.

Annonse

Annonse


Adblock test (Why?)


Hadde du ikke elsket dette? - ITavisen.no
Read More

Apple: "Hvorfor deaktiverer du dette?" - ITavisen.no

Apples “Adaptive Transparency” for AirPods Pro 2 (og kun disse enn så lenge) med H2-brikken er fin i kombinasjon med automatisk demping om man snakker til noen rundt seg, selv om begge deler med fordel kunne ha fungert kjappere.

“Hva kan bli bedre?”

Dette gjelder samtlige produsenter sin implementering, for Apple var ikke først med funksjonen – vi tviler på at Apple kan gjøre ting kjappere med denne generasjonen, men de kan endre måten de oppfører seg på.

“I høst vil programvareoppdateringer for AirPods gi nye og avanserte muligheter til å forvandle den personlige lydopplevelsen. AirPods Pro (andre generasjon) får tre nye og avanserte funksjoner som gjør dem enklere å bruke i alle miljøer og situasjoner: Lydtilpasning, Personlig tilpasset volum og Samtaleoppfatning.

Alle modellene får også nye og forbedrede funksjoner som gjør det enda mer sømløst å ringe og å bytte automatisk mellom enheter,” forklarer Apple om funksjonene. Det er altså forbedringer for de andre proppene og AirPods Max også, men ikke den aller kuleste funksjonen,” skrev vi om forbedringene i juni.

Nå som beta-programmet også for proppene har pågått en stund, har en rekke testere som har deaktivert funksjonen fått spørsmål fra Apple om hvorfor de har deaktivert det.

Faktisk er det en rekke ting Apple lurer på:

  • Ingen problemer
  • Forventning om at musikken pauses i stedet for at volumet senkes
  • Forventning om at taleinnhold pauses i stedet for at volumet senkes
  • Annet

Deretter spør selskapet hva kunden ønsker skal skje:

  • Ingenting (jeg har funksjonen aktivert)
  • Tillat at samtalebevissthet aktiveres når noen snakker til meg
  • Ikke tillat at samtalebevissthet aktiveres når jeg synger eller snakker til meg selv
  • Ha musikk på pause når samtalebevissthet aktiveres
  • Annet

Beta-tester du funksjonen (slik får du tilgang) – og i så fall: hva synes du?

Annonse

Annonse


Adblock test (Why?)


Apple: "Hvorfor deaktiverer du dette?" - ITavisen.no
Read More

Det finnes allerede spill-PC-er med Palworld-tema. - Gamereactor Norge

Det har nå gått en uke siden Palworld debuterte som Early Access-tittel, og i løpet av den tiden har det oppnådd bemerkelsesverdig suksess ...