Rechercher dans ce blog

Saturday, July 30, 2022

En totalpakke det er vanskelig å ikke like - Test - Tek.no

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

Veldig hyggelig pris på et par utmerkede ørepropper.

Vi har testet mange ulike typer trådløse øreplugger her på Tek de siste årene, og her og der dukker det opp gullkorn som bør løftes frem litt ekstra. Dagens produkt, Creative Outlier Air V3, er definitivt i denne kategorien. De leverer på både pris, funksjonalitet og – ikke minst – lydkvalitet.

Det kan imidlertid være vanskelig å rettferdiggjøre en anbefaling av et spesifikt produkt i denne kategorien, ettersom utvalget blant rimelige og gode, trådløse øreplugger formelig har eksplodert de siste årene.

Da vi samletestet «rimelige», trådløse plugger i 2019 var første generasjon Outlier Air også med – men da var det også svært vanskelig i det hele tatt å finne propper til under tusenlappen. Apples AirPods satte standarden og de fleste proppene som ble lansert av andre produsenter var i samme priskategori. Det vil si, flere tusenlapper.

I dag er situasjonen altså veldig annerledes, og Outlier Air V3s konkurranse er beinhard. Så hva er det som gjør at disse proppene skiller seg ut?

Proppene lader i en uttrekkbar vugge.

Outlier Air V3 koster i skrivende stund fra rett under 600 kroner, og til den prisen er det overraskende hvor godt disse proppene er bygget. Både propper og etui er gjort nesten utelukkende i anodisert aluminium, med visse innslag av matt hardplast og gummiering.

Det er ingen knirking eller tegn til svikt i konstruksjonen, og skulle vi ha gjettet i blinde ville vi nok trodd at dette var et betydelig dyrere produkt enn dét det faktisk er.

Etuiet er imidlertid ganske stort. Det er både tykkere, bredere og spesielt lengre enn mange andre etui, så om du har trange lommer kan nok dette bli problematisk. I litt mer romslige lommer, sekker eller vesker er det imidlertid en helt akseptabel formfaktor.

Vi liker dessuten skyvemekanismen som brukes for å åpne etuiet. Det er null sjanse for at du åpner dette ved en feiltagelse, og mekanismen føles både veldesignet og «tung» i bruk. Litt påkostet, rett og slett.

En annen veldig nyttig ting ved etuiet, og helt sikkert også noe som medvirker til den noe voluminøse utformingen, er at det kan lades trådløst. I denne priskategorien er dette slett ikke spesielt vanlig. Du kan også lade via USB-C, og begge deler går rimelig raskt.

Apropos batteri: batteritiden på både propper og etui er knallgod. Ved normal bruk kan det gå godt over en uke før etuiet må lades igjen, og proppene selv varer som regel langt mer enn en dag, med opptil 7–8 timers brukstid på relativt høyt volum. Dette da også med støydemping aktivert. I denne prisklassen er dette mer enn akseptabelt - til og med meget bra.

Proppene ligger dessuten godt plantet i ørekanalen; vi følte aldri at det var fare for at de skulle falle ut eller løsne. Dette er selvsagt individuelt fra person til person, men gitt materialet og passformen tror vi disse proppene burde kunne finne en trygg vugge i de fleste ører.

Da vi testet de orginiale Outlier Air-proppene i 2019 var det først og fremst lyden vi ble imponert over. V3 bygger videre på dette, og låter mer voksent og velutviklet enn sine forgjengere. Til tross for 3-tallet i navnet er dette faktisk fjerde generasjon, så Creative har tross alt hatt noen år på seg til å utvikle serien.

Ett av de få aberene vi hadde med originalen var at de var nokså basstunge, og dermed ikke egnet seg like godt for alle formål. V3 er bedre balansert i så måte, og selv om lyden ikke når opp til premium-kategorien er det et meget vellydende totalbilde som strømmer inn i knotten din.

Mellomtonene er meget godt håndtert, med god vokalgjengivelse og generelt god klarhet i lydbildet. Det er fare for at det blir noe masete i toppen innimellom, men da først og fremst på høyt volum og i mer komplekse lydbilder. Generelt sett har vi ikke opplevd dette som et stort problem, men det kan være verdt å notere seg.

Det er dessuten ikke skikkelig støtte for mer høyoppløste kodeker eller slikt, men vi kan ikke si at vi forventet dette heller. Til prisen er dette et lydbilde vi kan si oss godt fornøyde med. Spesielt gitt at volumet også kan skrus opp til veldig bråkete nivåer uten at det oppleves plagsomt. Forgjengeren var også god på dette.

Lading kan foregå enten via USB-C eller via Qi.

Den sannsynligvis største forskjellen på første generasjon og V3 er at du nå får med aktiv støydemping på kjøpet, og dermed blir behovet for å røske i volumhjulet en god del mindre. Det er på ingen måte den beste eller mest avanserte støydempingen på markedet, og den kan ikke justeres på noe vis. Den er enten helt av eller helt på.

Men den fungerer, og blokkerer ute mye av bakgrunnslyden i omgivelsene dine. Spennet er ikke like stort som hos en del dyrere propper, men det er veldig mye bedre enn ingenting.

De to mikrofonene som muliggjør støydempingen gir også disse proppene betydelig bedre samtalekvalitet enn tidligere generasjoner, og det var da også én av få ting vi kunne klage på i testen av forgjengeren.

Vi liker dessuten godt berøringskontrollene på sidene av proppene, spesielt fordi du kan velge hvilke funksjoner du vil ha ved én berøring, to berøringer og ved å holde. Mange andre propper har dette låst til produsentens preferanser, men Creative lar deg, unnskyld ordspillet, være litt kreativ når det gjelder styringen av Outlier Air V3.

Og det liker vi godt. Bare vær obs på at du må installere Creative-appen og koble proppene til denne før du får tilgang til denne funksjonaliteten. Vi opplevde for øvrig også litt problemer med å oppdatere firmwaren på proppene via appen; installasjonen stod og stanget på 100% i over ti minutter, med en klar advarsel under om å ikke avbryte installeringen.

Til slutt gjorde vi likevel dette og restartet appen, hvorpå vi ble gratulert med vellykket oppdatering av Outlier Air V3. Suksess? Ja. Intuitivt? Nei.

Det er vel neppe noen overraskelse, men konklusjonen i denne testen er nokså enkel: her får du fryktelig mye trådløs øreplugg for pengene dine. Totalpakken med god lyd, brukbar aktiv støydemping, trådløs lading, utmerket batteritid og god samtalekvalitet er vanskelig å ikke like.

Legg til at proppene og etuiet i tillegg er gjort nesten utelukkende i metall og har et definitivt «premium»-preg, samt at Creative gir oss brukertilpassbare berøringspaneler på proppene, og du har en veldig innbydende totalpakke.

Det mest negative med Outlier Air V3 må nok sies å være størrelsen på etuiet. Igjen, har du små lommer eller av andre grunner plassproblemer, så finnes det trådløse propper som har etui på godt under halvparten av størrelsen. Apples AirPods-etui er vel knapt halvparten så stort, om du trenger et kjent referansepunkt.

Ja, også får du altså både bedre støydemping og lydkvalitet i dyrere propper. Men da skal du også fort legge på omtrent dobbelt så mye penger som du må ut med her. Og for prisen du betaler for Outlier Air V3 er det lite annet som gir en like fyldig totalpakke.

1MORE ComfoBuds Pro
Billig og god konkurrent

1MORE ComfoBuds Pro

fra 737:-

1Mores ComfoBuds Pro har støydemping nesten på AirPods Pro-nivå, og det til en brøkdel av prisen. Lyden er absolutt godkjent, de sitter godt på plass og batteritiden er bedre enn hos Nothing. Men du får ikke vannsikring eller den samme gode samtalekvaliteten.

OnePlus Nord Buds
Billige og knallgode

OnePlus Nord Buds

fra 520:-

I samme kategori som Outlier Air V3 finner vi OnePlus Nord Buds, som både er rimelige og svært funksjonsrike. Lydkvaliteten er langt bedre enn man skulle forvente til prisen, og passformen godt utformet for små ører eller "vanskelige" øreganger.

Sony WF-1000XM4
Mye dyrere, men også bedre

Sony WF-1000XM4

fra 2430:-

Hvis vi ruller et greit stykke oppover prisstigen finner vi Sonys WF1000XM4. Proppene er utformet med såkalt "memory foam" inn mot øregangene, og er veldig behagelige å lytte til over veldig lang tid. Her får du full pakke, men pakken koster da også fire ganger så mye som Outlier Air V3.

Les også

Her er «neste generasjon» ørepropper

Adblock test (Why?)


En totalpakke det er vanskelig å ikke like - Test - Tek.no
Read More

Diablo Immortal har tjent 100 millioner dollar på åtte uker - Gamer.no

Det har snart gått to måneder siden den offisielle lanseringen til Diablo Immortal, og ferske tall fra analysefirmaet Sensor Tower viser at det har vært en lukrativ sommer for Activision Blizzard så langt.

På snaut åtte uker har spillet nemlig rukket å tjene over 100 millioner amerikanske dollar, og har med det funnet seg en plass som det trettende mest innbringende spillet på Google Play og App Store for perioden.

Til sammenligning brukte Pokémon GO bare to uker på å nå de samme tallene, mens Fortnite nådde tilsvarende salgstall etter 12 uker.

Og dette er nesten helt uten salg fra det enorme kinesiske markedet, hvor spillet først ble tilgjengelig den 25. juli. Tidlige tall fra Kina – hvor spillet havnet på tredjeplass over mest innbringende spill på lanseringsdagen – tilsier at spillets inntekter vil fortsette å øke i tiden framover.

Spillet gjør det foreløpig skarpest i USA, med Sør-Korea og Japan på henholdsvis andre- og tredjeplass over de landene som har brukt mest penger på «free-to-play»-spillet.

Klirrende mynt.

Sensor Tower

Den økonomiske suksessen står i sterk kontrast til mottakelsen spillet har fått i jungeltelegrafen: Spillere slaktet Diablo Immortal da det kom ut.

Adblock test (Why?)


Diablo Immortal har tjent 100 millioner dollar på åtte uker - Gamer.no
Read More

Friday, July 29, 2022

Hva synes du om Samsung Galaxy Z Flip4? - ITavisen.no

Giznext og OnLeaks har lekket offisielle pressebilder av Z Flip 4. Samsung skal avsløre brettemobilen, Fold Z Fold 4 og nye Galaxy Buds Pro 2 10. august. Det ventes også en ny klokke: Galaxy Watch 5.

Vi vet allerede godt hvordan den blir seende ut

Som bildene avslører kommer mobilen i svart, blå, krem og lilla.

Det er helt vanlig at pressebilder og informasjon om Samsungs kommende produkter lekker uker før pressekonferansene, og 2022 er altså intet unntak.

Trolig kjenner vi også prisene – som vi meldte 21. juli:

“Flip4 vil koste fra 1080 euro (11 000 kroner) for modellen med 128GB, 1160 euro (11 800 kroner) for 256GB og 1280 euro (13 000 kroner) for toppmodellen med 512GB lagringsplass. 

Med moms, 25 prosent, inkludert vil startprisen øke med rett under 3000 kroner og derfor vil 128GB-modellen koste fra 13 750 kroner. Det er dog mulig disse prisene inkluderer avgifter i India, da vi ser at Flip3 startet på 11 990 kroner da den ble lansert i Norge august i fjor.”

Fra før av kjenner vi mobilens spesifikasjoner:

  • 7,6″ AMOLED – 120Hz refresh
  • 6,2″ sekundærskjerm – AMOLED – 1600 × 900 – 120Hz
  • Snapdragon 8+ Gen 1
  • 4,400mAh – 25W lading
  • 50MP hovedkamera – 12MP ultra vidvinkel – 10MP telefoto med 3 x zoom

Dette ventes å være Fold4-spesifikasjonene:

  • 7.6″ QXGA+ AMOLED – 120Hz
  • 6,2″ HD+ AMOLED – 120Hz
  • Snapdragon 8+ Gen 1
  • 12/16GB RAM – 256/512GB
  • 50MP + 12MP (UW) + 12MP (3x) – 16MP (UD) – 10MP
  • Android 12
  • OneUI
  • 4,400mAh
  • 25W
Bilde: OnLeaks
Bilde: OnLeaks
Bilde: OnLeaks
Bilde: OnLeaks

Annonse


Adblock test (Why?)


Hva synes du om Samsung Galaxy Z Flip4? - ITavisen.no
Read More

Nye bilder fra S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl - Gamereactor Norge

Gamereactor

nyheter

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

Det kan gå litt tid mellom konkrete livstegn fra det kommende S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, og det er faktisk en ganske god grunn til det. Studioet GSC Game World er ukrainsk, og en rekke ansatte er en del av hæren som beskytter mot den russiske invasjonen akkurat nå.

Men spillet er igjen under utvikling, og de har nå delt nye bilder fra spillet på Twitter:

Du kan se bildene her, som viser litt av omgivelsene i The Zone, hvor man ferdes i spillet.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl


Loading next content


Gamereactor
EUROPAS STØRSTE SPILLMAGASIN

Copyright 1998-2022 - Utgitt av Gamez Publishing A/S, Toftebæksvej 6, 2800 Kongens Lyngby, Denmark.

Adblock test (Why?)


Nye bilder fra S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl - Gamereactor Norge
Read More

Snart får PS5 støtte for 1440P-oppløsning - Tek.no

Illustrasjonsbilde.

Sonys PlayStation 5 har så langt kun hatt støtte for «vanlige» TV-oppløsninger som 1080P og 4K, men nå kommer også et nytt alternativ, nemlig 1440p eller 2560 x 1440.

I en bloggpost informerer nemlig Sony om at nå starter betatesting av 1440p-oppløsning, noe mange brukere lenge har etterlyst. Foreløpig er dette kun et valg om du er del av Sonys betaprogram, som ifølge PlayStations nettsider kun er tilgjengelig i USA, Canada, Japan, Storbritannia, Tyskland og Frankrike.

Dermed må vi nok vente litt før oppdateringen når våre berg og fjellknatter, med mindre du på en eller annen måte greier å jobbe deg rundt disse regionssperringene.

Slik ser det nye valget ut i menyen.

Dersom du skulle få tilgang på funksjonaliteten, vil du måtte manuelt velge 1440p før oppløsningen blir tilgjengelig. Dette gjøres enkelt ved å gå til skjerminnstillingene i PS5-menyen, og velge oppløsning via nedtrekksmenyen. Det er også et valg der du kan teste kompatibilitet, som ifølge Sony vil «sjekke om din HDMI-enhet støtter 1440p».

I den sammenheng er det også greit å nevne at du enten må ha en dataskjerm som minst kan vise 1440p-oppløsning eller en TV med minst 4K-oppløsning for å dra nytte av dette.

PlayStation 5 kunne allerede vise 4K-oppløsning, men dette går på bekostning av både bildekvalitet og hvor mange bilder som kan vises i sekundet (fps). 1440p anses av mange som en gyllen middelvei, der du balanserer oppløsning, bildekvalitet og fps, og det er nettopp derfor mange har ventet på dette valget.

Innen PC-spilling er 1440p allerede et av de mest populære formatene, nettopp på grunn av dette.

Sony påpeker samtidig også at variabel oppfriskningsrate ikke vil være tilgjengelig med 1440p, kun med 1080p og 4K. Hvorvidt det vil komme støtte for dette senere er så langt uvisst.

Slik ser spillistene ut.

I tillegg til nyhetene om 1440p-oppløsningen hadde Sony også litt annet nytt å melde, først og fremst i form av «quality of life»-oppdateringer til brukergrensesnittet.

For eksempel vil du nå kunne lage opptil 15 spillister, der du kan legge inn og organisere spill per liste om du ønsker. Hver liste kan inneholde 100 spill, så totalt kan du organisere rundt 1500 spill i disse listene. Hvis du eier så mange spill, altså.

Du kan gi listene dine egne navn, slik at det blir enklere å finne gamle titler du la fra deg midt i spillet eller rett og slett organisere nye spill du kjøper så du ikke glemmer eller roter dem bort innen du faktisk vil spille dem.

Sony la også til en testfunksjon der du kan teste forskjellen mellom vanlig stereolyd og 3D-lyd, for så å velge den modusen du foretrekker.

Les også

Nettsted: Sony jobber med PS5 Pro-kontroller

Adblock test (Why?)


Snart får PS5 støtte for 1440P-oppløsning - Tek.no
Read More

Spill WWE 2K22, Naruto to Boruto og Generation Zero gratis i helgen - Gamereactor Norge

Gamereactor

nyheter

Xbox Live Gold- og Game pass Ultimate-abonnenter får nyte et utvalg spill gratis hver helg og nå er det tid for en ny omgang.

Hvis du abonnerer på Xbox Live Gold eller Game Pass Ultimate, får du nyte tre utvalgte spill gratis hver helg i et program som heter Free Play Days. Denne uken er tre ganske fine titler inkludert i tilbudet, som gir deg tilgang til fullversjonene frem til kl. 09:00 mandag morgen, og lar deg beholde all fremgang i tilfelle du bestemmer deg for å kjøpe noen av dem.

Her er ukens titler:

Det er dessuten veldig gode rabatter på disse titlene med 35-60% (avhengig av versjon) på WWE 2K22, 90% rabatt på Naruto to Boruto: Shinobi Striker og 60-65% rabatt på Generation Zero.

Spill WWE 2K22, Naruto to Boruto og Generation Zero gratis i helgen


Loading next content


Gamereactor
EUROPAS STØRSTE SPILLMAGASIN

Copyright 1998-2022 - Utgitt av Gamez Publishing A/S, Toftebæksvej 6, 2800 Kongens Lyngby, Denmark.

Adblock test (Why?)


Spill WWE 2K22, Naruto to Boruto og Generation Zero gratis i helgen - Gamereactor Norge
Read More

Thursday, July 28, 2022

Brennhet interesse for elektriske Silverado - MSN

GM melder også om svært mange reservasjoner for sjefsbølla Hummer EV.

Det skjer store elektriske ting i USA.

Ikke bare tar elbil-fyrtårnet Tesla stadig nye andeler og er på full fart inn på lista over de største bilprodusentene, men den aller største i USA, Ford, er også godt i gang.

Faktisk er de nå plass med elbiler i alle de store segmentene ‒ SUV-siden er dekt av Mustang Mach-E, på pickup-fronten byr de på F-150 Lightning og i varebilsegmentet er de nå på plass med E-Transit.

Men de skal ikke få lov til å kuppe elbilkundene sånn helt uten motstand.

Den andre giganten over dammen er General Motors (GM), og dette konsernet har også på gang en ganske så stor elektriske satsting. Og i likhet med Ford lokker de med biler som bør ha et ganske greit salgspotensiale.

Det viktigste GM-merket blir utvilsomt Chevrolet, som allerede er en liten elbil-pioner. For i 2016 kunne de vise fram sin første masseproduserte elbil, Bolt, som er bedre kjent her i Europa gjennom søstermodellen Opel Ampera-e.

Og Chevrolet har allerede fulgt denne opp med å vise fram to nye elbiler som bør kunne kuppe markedsandeler, nemlig Blazer EV og Equinox EV. Begge disse skal etter planen komme neste år ‒ Blazer EV til sommeren og Equinox EV i løpet av høsten en gang.

Cadillac, et annet merke under GM-paraplyen, har for lengst vist fram en annen lovende elbil, nemlig Lyriq. Også denne er planlagt til neste år, og mer eksakt i 2. halvdel av året.

Litt mer ukjent er GMC-merket, men de står nå bak en av de mest gjenkjennelige bilmodellene i historien ‒ nemlig beistet kalt Hummer. Den nye og elektriske utgaven heter ganske enkelt Hummer EV.

GMC garderer seg med å lage både en pickupversjon og en SUV-versjon av Hummer EV, og merket har også på gang en helelektrisk utgave av pickupen Sierra.

Det fjerde merket i GM-gruppen, Buick, er litt mer på bakfoten, men har om ikke annet annonsert at de dukker opp med sin første elbil på det nordamerikanske markedet i 2024. Og hvor seriøst de satser viser navnet.

Elbilen skal nemlig arve det legendariske Electra-navnet, kjent fra det tidligere Buick-flaggskipet med samme navn som var på plass i flere tiår. Den kommende elbilen bærer med andre ord en stor arv.

Det er altså en stor elektrisk satsting signert GM-merkene, og da har vi ikke nevnt den med aller størst potensiale ‒ nemlig en skikkelig rival til Ford F-150 Lightning.

Chevrolet Silverado er blant de aller mest solgte bilmodellene i USA, og er også blant de 10 meste solgte globalt sett. Modellen blir en nøkkel når GM og Chevrolet skal tråkke den elektriske gasspedalen helt ned i gulvet.

© Leveres av Bil24

Den helelektriske utgaven av pickup-favoritten skal etter planen være på plass allerede til våren, og skal vi tro GM er det svært så mange som venter på den.

For da konsernet la fram rapporten for 2. kvartal opplyste de også om hvor mange som har reservert Silverado EV, og det er ikke få!

Ifølge rapporten har elbilen nemlig 150.000 reservasjoner, og vi kan jo sammenligne med det totale salget av elbiler til det store Volkswagen-konsernet. Gruppen med merker som Audi, Porsche, Seat, Skoda og Volkswagen leverte 118.000 elbiler i det 2. kvartalet, og så langt i 2022 har de levert ut 217.000 elbiler.

Tar vi med reservasjonene rundt GMC Hummer EV som er på 80.000, er det altså 230.000 reservasjoner for Silverado EV og Hummer EV ‒ flere elbiler enn den tyske gruppen har solgt så langt i år.

Så får tiden vise hvor mange av de som har reservert bilene faktisk går videre til å bestille de, men dette viser uansett at det nå skjer store elektriske ting også over i billandet USA.

Les mer om Silverado EV, Blazer EV og Hummer EV via de tre lenkene under.

Les også:

Innlegget Brennhet interesse for elektriske Silverado dukket først opp på Bil24.no.

Adblock test (Why?)


Brennhet interesse for elektriske Silverado - MSN
Read More

Det finnes allerede spill-PC-er med Palworld-tema. - Gamereactor Norge

Det har nå gått en uke siden Palworld debuterte som Early Access-tittel, og i løpet av den tiden har det oppnådd bemerkelsesverdig suksess ...