Tidligere var det den mest brukte nettleseren på markedet – nå er Internet Explorer den mest utskjelte.
Nå varsler Microsoft at det snart er slutt for Internet Explorer, som først ble lansert for 25 år siden.
– Vi annonserer at fremtiden til Internet Explorer i Windows 10 er i Microsoft Edge. Internet Explorer 11 pensjoneres og er ikke lenger støttet etter 15. juni 2022, i enkelte versjoner av Windows 10, skriver Sean Lyndersay, program-manager for Microsoft Edge, i et innlegg på Windows Blogs.
Dermed er det snart historie for Internet Explorer, som har fått et rykte på seg for å være treg og lite kompatibel med dagens nettstandarder. IE har også vært kjent for den nettleseren man kun benytter én gang: for å laste ned Chrome.
I august i fjor annonserte Microsoft planer om å få brukere til å slutte å benytte Internet Explorer. Først ved å kutte støtten for Teams i november i fjor, mens Office-pakken, som består av blant annet Word, OneDrive og Outlook, ikke lenger vil fungere etter august i år.

Slik fjerner du IE nå
Microsoft har de seneste årene jobbet hardt for å få brukere til å avslutte bruken av Internet Explorer 11, spesielt siden inntoget til Edge i 2015, men det er flere, spesielt bedrifter, som fortsatt er avhengige av nettleseren.
Som et ledd i å få brukere over på nye og moderne nettlesere, har selskapet introdusert en «legacy mode» i nye Edge som gjør det mulig å vise nettsider, som er spesielt bygget for Internet Explorer, i Edge.
Ønsker du å fjerne IE 11 helt fra PC-en din kan du gjøre følgende:
- Åpne Innstillinger
- Trykk på Apper
- Trykk på Apper og funksjoner
- Velg Valgfrie funksjoner
- Finn Internet Explorer og trykk deretter på Avinstaller
Internet Explorer - Snart er det slutt - Dagbladet.no
Read More
No comments:
Post a Comment