For første gang har et fjernstyrt kinesisk kjøretøy rullet ut av et romfartøy som Kina har landet på Mars.
Det skjedde natt til lørdag norsk tid, opplyser kinesiske romfartsmyndigheter. Romfartøyet landet søndag i forrige uke, ifølge BBC.
Planen er at kjøretøyet skal være i aksjon i 90 dager og lete etter tegn til tidligere liv på den røde planeten.
Kina er den andre nasjonen, etter USA, som vellykket har satt en sonde på overflaten til Mars og brukt den i en betydelig lang tid.

Mars-robot har landet
Sovjetunionen landet et kjøretøy på Mars i 1971, men mistet kontakten med det etter kort tid.
Kjøretøyet Zhurong er oppkalt etter en kinesisk ildgud.
Det kinesiske landingsfartøyet gjennomførte en vellykket landing på Mars 15. mai.
Overflatebildene som har blitt publisert av de kinesiske romfartsmyndighetene viser at kritisk maskinvaredistribusjon som skjedde etter landingen, gikk etter planen, opplyser BBC.
Disse distribusjonene innebærer utfoldingen av solarrayene for å gi roboten kraft til å kjøre, frigjøring av antenna for å kommunisere med Tianwen-1, og videre med å rapportere tilbake til Kina. De skulle også utvide rampen ned fra romfartøyet som Zhurong skulle rulle ned for å starte oppdraget på Mars.
Kina på Mars: - Her kjører de på Mars - Dagbladet.no
Read More
No comments:
Post a Comment