Rechercher dans ce blog

Tuesday, June 29, 2021

TEST: Mario Golf Super Rush - vi er ikke vant til å gi Nintendo så få poeng - ITavisen.no

Switch-eiere har allerede kunne bryne seg på Mario Tennis en stund nå, og nå får de også anledning til å begi seg ut på golfbanen med Mario.

Vi må tilbake til 2014 før man finner det forrige spillet i serien – Mario Golf: World Tour til 3DS. Før dette må man tilbake til 2003 – Mario Golf: Toadstool Tour til GameCube. Man må så langt tilbake som til 1984 for å finne det første spillet i serien – Golf til Famicom. Nintendo er med andre ord ikke helt ny når det kommer til golfspill. 

Fantasy golf

Det bør ikke komme som en overraskelse at Mario Golf: Super Rush ikke er ment å være et realistisk golfspill. I så måte plasserer spillet seg på samme linje som Everybody’s Golf til PlayStation eller PangYa til PC. Spillet er krydret med både spesialskudd og elleville spins. 

Nytt fra forgjengeren er en modus som kalles for Speed mode. Her er det om å gjøre å komme seg gjennom golfbanene på kortest mulig tid. Imidlertid må man være oppmerksom på hvor mange slag man bruker, da hvert ekstra slag legger til 30 sekunder ekstra på klokka. Nesten som strafferunder. 

Annonse


Saboter for andre spillere

 Når man har slått ballen, må man springe etter denne for så å kunne slå igjen. På veien dit har spilleren anledning til å sabotere for andre spillere – både ved bruk av hjelpemidler, herunder for eksempel stjerner, eller ved å springe i motspillerne. Alle karakterene har i tillegg særegne spesialslag. Disse kan også brukes for å sabotere for motstanderne, men spilleren må avveie om de får mer igjen for å sabotere eller ved å sikte seg rett inn mot greenen. 

Nintendo har med Speed mode klart å lage en slags miks av Mario Golf og Mario Kart. Golf har sjeldent vært så hektisk som i denne modusen, og dette er nok derfor den morsomste modusen i spillet.  

Ikke fullt så spennende eventyrmodus

I spillet finner man også noe som kalles for Adventure mode. Her skaper man sin egen karakter – altså en Mii – og med denne karakteren begir man seg inn i en verden hvor man får en lang rekke forskjellige utfordringer. Klarer man utfordringene, vil karakteren tilegne seg erfaringspoeng, og disse kan veksles inn i bedre golfferdigheter – herunder mer slagkraft, mer treffsikkerhet eller mer skru. Dette systemet likner veldig på systemet som man finner i golfspillet kalt Pangya. 

 Utfordringene i Adventure mode blir gradvis vanskeligere, og disse er også ganske varierte. Det kan gå ut på å slå en annen spiller, å klare en bane på et gitt antall slag eller å slå ballen og treffe blinker lagt ut på banene – eller å låse andre puslespill. For å låse opp alle hemmelighetene i spillet, må man spille gjennom Adventure mode.  

Imidlertid synes jeg ikke at Adventure var spesielt spennende. Noen av utfordringene var kanskje vanskelige, men jevnt over var de ganske tamme og klarte ikke å vekke noe stort engasjement i meg. 

Hvis man ikke er veldig begeistret for verken speed eller story mode, så har man også anledning til å begi seg ut på de forskjellige golfbanene i ro og mak. Enten alene, mot CPU eller mot venner. Om man spiller lokalt med venner, har man anledning til å spille opptil fire sammen turbasert. Hvis man er to, kan man spille samtidig med split-screen – slik at man slipper å vente på tur.  

Varierte baner, men ikke mange nok

Golfbanene i spillet er varierte. Disse er i tillegg krydret med forskjellige hindre fra Super Mario-verdenen. Det eneste jeg har å utsette på her, er at det ikke er mange nok baner. Faktisk er det bare seks forskjellige baner (med 18 hull hver). Dette synes jeg blir litt i snaueste laget – spesielt med tanke på at Mario Golf: World Tour hadde ti baner (DLC-banene ikke medregnet).  

Utviklerne av spillet har gjort en solid jobb når det kommer til kontrollen i spillet. Man trenger bare å trykke på en knapp (to ganger) for å fastslå slagkraft og hvordan du treffer ballen. Om du vil sette på bakoverspinn eller foroverspinn er det bare en knapp som byttes i en annen. Vil du legge til skru, så holder du styrespaken i den retningen du vil skru ballen samtidig som du trykker for å slå. Det er også mulig å bruke Joy-con-kontrollernes bevegelsesstyring – for de som liker dette. 

Innholdsmessig under pari

Spillets store svakhet er dets mangel på innhold. Det tar ikke lang tid å spille gjennom utfordringene som finnes i Adventure mode, og det er ikke akkurat en flust av baner å ta av heller.

Hvis man ikke ser for seg å spille gjennom baner for egen utfordrings skyld – altså for å klare stadig flere slag under par – så tenker jeg at spillet ikke vil tilby veldig lang tid med underholdning. Gjenspillingsverdi finnes tilnærmet ikke.

Vi konkluderer
Mario Golf: Super Rush er et bra i spill i “fantasy golf”-sjangeren. God kontroller og en ny modus som bringer Mario Kart-elementer i spillet gjør golfspillingen mer hektisk enn aldri før. Imidlertid har spillet noen vesentlige mangler når det kommer til innhold, og for dette blir det et betydelig trekk i den endelige karakteren.
Leservurdering1 Vurdering
Hva vi likte
Speed mode er artig og nytt
Enkel kontroller
Lokal flerspiller
Hva vi ikke likte
Kjedelig adventure mode
Lav gjenspillingsvervdi

Annonse


Adblock test (Why?)


TEST: Mario Golf Super Rush - vi er ikke vant til å gi Nintendo så få poeng - ITavisen.no
Read More

No comments:

Post a Comment

Det finnes allerede spill-PC-er med Palworld-tema. - Gamereactor Norge

Det har nå gått en uke siden Palworld debuterte som Early Access-tittel, og i løpet av den tiden har det oppnådd bemerkelsesverdig suksess ...