Final Fantasy XV kunne endt opp som et veldig annerledes spill enn det vi fikk i 2016. På ett tidspunkt var det nemlig Deus Ex-utvikler Eidos-Montréal som satt ved spakene for det som kunne blitt det første hovedspillet i Final Fantasy-serien utviklet av et vestlig studio.
Den interessante historien kom frem under nettstedet TrueAchievements' intervju med Jonathan Jacque-Belletête – tidligere kunstansvarlig hos Eidos-Montréal. Ifølge Jacque-Belletête hadde teamet nettopp blitt ferdig med Deus Ex: Human Revolution, da det fikk prøve seg på Final Fantasy.
Drømmen ble imidlertid kortvarig, da Square Enix endte med å flytte utviklingen tilbake til Japan.
– Eidos-Montréal pustet nytt liv i Deus Ex. Jeg var kunstsjef på det – Deus Ex: Human Revolution. Så var jeg kunstsjef på Mankind Divided, og så prøvde vi oss på Final Fantasy XV. Men så bestemte [Square Enix] seg for å flytte det tilbake til Japan, som jeg tror var en stor tabbe, men det er sannheten. Spillet vårt var skikkelig, skikkelig kult, sa Jacque-Belletête uten å utdype nærmere.
I stedet var det Square-studioet Business Division 2, under ledelse av Hajime Tabata, som endte opp med å ta jobben. Tabata og kompani tok over det trøblete prosjektet Final Fantasy Versus XIII i 2012, og forvandlet det til det endelige Final Fantasy XV.
Eidos-Montréal fortsatte med Deus Ex og slapp senere Shadow of the Tomb Raider og Marvel's Guardians of the Galaxy. I mai 2022 besluttet Square å selge studioet til svenske Embracer Group, en avtale som også inkluderte Crystal Dynamics og Square Enix Montréal, samt rettighetene til spillserier som Tomb Raider, Deus Ex og Thief.
LES OGSÅ: – EA ønsker å bli solgt. Har snakket med Disney, Apple, Amazon og NBCUniversal »
Deus Ex-utvikleren jobbet med sitt eget Final Fantasy XV - Gamer.no
Read More
No comments:
Post a Comment