Det var ikke med den største optimismen jeg installerte 5.2-oppdateringen vi oppsummerte i går.
Lansert to år for tidlig
Jeg har nemlig prøvd mange ganger siden vinteren 2021 å, om ikke elske Battlefield 2042, så i det minste skvise et par timer med moro ut av slagmarken. Men gang på gang har spillet vært en kombinasjon av skuffelser: dårlig ytelse (ja, helt frem til for noen måneder siden,) kjipe lag-kamerater som lar en dø og kun bryr seg om sin egen K/D-ratio, og kart som er for store og åpne.
Jeg entret altså 5.2-oppdateringen med nøytrale/negative forhåpninger – heldigvis klarte Dice å overbevise meg, men er det for sent? Ikke nødvendigvis, men EA må ta moderniserende grep.
Ytelse
Det er sikkert noen av dere som husker min tirade mot Windows 11 i beta-versjon som i mange måneder leverte under par ytelse uten at jeg og mange andre var klar over det. Jeg er ikke helt sikker på at dette ikke rammet stabile versjoner også. Det kan godt tenkes at Battlefield 2042 kjørte ekstra dårlig grunnet Windows 11 i test-versjon, men jeg tror også Dice har gjort mye for å forbedre ytelsen.
Nå kjører jeg siste stabile Windows 11-versjon (Ryzen 5 5600X, RTX 3080 og 32GB RAM), og spillet flyter fint. Da jeg tidligere ikke kunne kjøre ting på tilnærmet maks, har spillet sommeren 2023 ingen problemer med å ligge rett under 70 FPS med lavt etterslep, kvalitets-DLSS og 4K. Jeg merker ingen FPS-dropp, ingen tekniske problemer og har kun en gang registrert “rubber banding”, altså at man beveger seg hakkete fordi hva man gjør lokalt og det som skjer på serveren ikke samsvarer.
En stor bonus er ikke bare at spillet flyter som det skal, men grafikken kan jeg oppjustere slik at alt ser mye bedre ut enn i 2021 og 2022. Stor tommel opp til Dice for å omsider ha fått det til. Det er viktig.
Spillbarhet
Det er vanskelig å fatte, men det som gjør Battlefield Battlefield, altså lag-arbeid, har vært fraværende siden oppdateringen tidlig i juni, men nå er alt på plass: skikkelig lag-organisering, muligheter til å gi ordre – hele pakka. Endelig.
At spillerne får poeng for å gjøre det riktige for laget er ikke bare en gimmick, eller for å gi seg selv poeng, men jeg ser en stor endring i måten folk spiller på. Ikke bare angripes områdene man gir beskjed om, men jeg opplever som regel å bli gjenopplivet hver eneste gang. I de forrige versjonene skjedde det 1 av 10 ganger, og var for meg alene grunn til å gi opp det hele.
Det er jo også mye morsommere, for om man ønsker å være en som hjelper til, mer enn å drepe alt og alle, så gis man den nødvendige motivasjonen i form av poeng og følelsen av at man hjelper til mer enn å bare være en av mange spillere som løper rundt som hodeløse høns.
Ikke alt er perfekt, selvsagt. Frostbite-versjonen som brukes har ikke samme fysiske tyngde som Bad Company-spillene, altså det å holde i våpenet føles “tungt” og ved å fyre av et skudd så føles våpenet mektig. Det er også for stor suksessrate med “spray and pray”-taktikk, og de fleste ganger jeg får til hode-skudd så skjønner jeg ikke hvordan – ofte ser jeg jo ikke en gang hodet til fienden! Det er også alt for store ødeleggelses-begrensinger i det å kunne legge bygninger i ruiner, noe som er merkelig da dette var mulig i langt større grad i eldre spill i serien.
Bra nok
Det er ikke for å være ufin mot utviklerne jeg valgte tittelen, men fordi jeg ser en vei fremover for serien. F2P-spill har tatt over sjangeren Battlefield-spillene tidligere dominerte, og freemium-modellen er veien å gå for et slikt spill selv om det er flere årsaker til at det ikke er optimalt. Hadde jeg vært EA hadde jeg sporenstreks gjort Battlefield 2042 F2P. Ikke bare for å hanke inn flere spillere slik at de kan oppleve at spillet er mye bedre, og på den måten gratis-markedsføre, men fordi det er en smart måte å bane vei for den neste generasjonen Battlefield. Kanskje bør ikke Dice lage et helt nytt spill, men bygge videre på det de allerede har. Store endringer i den underliggende teknologien er noe Call of Duty-serien med stor (kommersiell) suksess har unngått
Battlefield 2042 er bra nok til å være gratis for å overbevise en ny generasjon spillere om at Dice sin spill-serie har livets rett.
De kan jo avsløre nye Battlefield i 2042, som Acitiviosn skal avsløre “Call of Duty 2023” i Warzone. Spill-bransjen er ikke den samme som i 2000, men det må være plass til Battlefield-serien.
Annonse
Annonse
MENING: "Battlefield 2042" er omsider bra nok til å være gratis - ITavisen.no
Read More
No comments:
Post a Comment