
Ved hjelp av to av Nasas virkelige tungvektere, teleskopet James Webb og Chandra X-ray Observatory, har romfartsorganisasjonen oppdaget det fjerneste svarte hullet noensinne.
Den svarte kjempen, som anslås å være mellom 10 og 100 millioner ganger mer massiv enn vår egen sol, befinner seg omtrent 13,2 milliarder lysår unna i galaksen UHZ-1.
Det betyr at teleskopene har sett tilbake til en tid da universet bare var 450 millioner år gammelt, bare tre prosent av den nåværende alderen.
Astronomene er forbløffet: Nyoppdaget svart hull setter ny rekord - Illustrert Vitenskap
Read More
No comments:
Post a Comment