– Muligens den styggeste formen for markedsføring jeg har sett, skriver en Redditbruker i en lengre tråd som handler om Black Week-tilbudene til Christiania Glasmagasin (CG).
En rekke brukere på Reddit hadde nemlig latt seg provosere av det som fremstår som et utrolig dårlig tilbud fra CG, og tipset Tek.no i samme slengen om situasjonen.
For i motsetning til mange andre butikker, som velger å sette opp prisen i forkant av Black Week, for så å dumpe prisene under tilbudsperioden, har CG tilsynelatende valgt å gjøre det motsatte: de har satt opp prisene. Og så annonsert at du får 50 prosent avslag hvis du kjøper for mer enn 500 kroner.
CG selv hevder derimot at de ikke har satt opp prisene, men bare justert dem etter en tidligere kampanjeperiode.
– Vi har kampanjer som går av og på gjennom hele året – det er ikke spesifikt eller unikt for perioden før Black Week. Det vil derfor alltid være noe som går av kampanje, uttaler daglig leder i CG, Bendik Brynestad, til Tek.
– Skal informeres om førpris
Forbrukerjurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, forklarer at det å sette opp prisen i forkant, for så å tilby rabattert pris over en viss sum ikke nødvendigvis er ulovlig. Men det finnes likevel regler man må forholde seg til.
– Så lenge markedsføringen gir inntrykk av salg, er reglene tydelige på det skal informeres om førpris, og da må selskapet ta hensyn til referanseperioden på 30 dager. For salg som «50 % ved 500 kr» betyr i praksis at alle varer over 500 kroner gir en rabatt på 50 prosent, og det må da opplyses om førpris.
Vi kontaktet Forbrukertilsynet, som bekreftet det samme: Butikker er pålagt å opplyse om førpris for alle tilbudsvarene som koster mer enn 500 kroner, og at rabatten skal beregnes basert på den laveste prisen.
Mulig ulovlig markedsføring
At Christiania Glasmagasin setter opp prisen i forkant av Black Week er altså ikke nødvendigvis ulovlig. Det som derimot kan være ulovlig markedsføring er at de ikke i tilstrekkelig grad opplyser om førprisen.
I to av eksemplene vi oversender Iversen uttaler han at markedsføringen ser ulovlig ut, ettersom førprisen ikke blir opplyst om. Ett av disse er en støpejernsgryte som ligger ute til 1999 kroner. Men man skal ikke lenger tilbake enn 6. november før prisen lå på 1199 kroner. Altså 800 kroner mindre enn den gjør nå. Prisfordelen er dermed knappe 200 kroner, og ikke engang det billigste den har ligget på i år.
Et annet eksempel er et knivsett som ligger ute til 1199 kroner. Også disse produktene har vært langt rimeligere tilbake i begynnelsen av november, da settet kostet 600 kroner. Prisfordelen er med andre ord lik null.
– Markedsføringen ser ikke lovlig ut, siden det ikke er opplyst om førpris, uttaler Iversen.
Er ikke lov å villede kundene
Hadde førprisen vært tilgjengelig ville også kundene i større grad kunnet avdekke at tilbudene ikke nødvendigvis er så bra som de utgir seg for å være. Akkurat dette er derimot ikke omfattet av den nye prisopplysningsforskriften, som krever at du opplyser om førprisen.
Underdirektør i tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet, Marit Evensen, påpeker at dette likevel omfattes og reguleres av en annen lov, markedsføringsloven, hvor det heter at det er forbudt å villede forbrukerne om hvor god en prisfordel er.
– Om markedsføringen er egnet til å villede forbrukerne beror på en konkret vurdering, uttaler Evensen og kommer samtidig med en oppfordring til selskaper som har slike kampanjer:
– For å unngå en villedende effekt, anbefaler Forbrukertilsynet at dere sørger for at prisen på alle varer som koster under 500 kr, er den laveste prisen som varene er solgt for de siste 30 dagene.
CG beklager - forstod ikke regelverket
Christiania Glasmagasin beklager til kundene sine, og forklarer at de rett og slett ikke fullt ut har forstått reglene som Forbrukertilsynet har utarbeidet.
– Da vi tidligere i år utformet Black Week-kampanjen vår med tanke på de nye reglene for prismarkedsføring og med den informasjonen som var tilgjengelig, var vi av den oppfatning i samråd med advokat, at et overordnet budskap som ikke retter seg spesifikt til et produkt er helt OK. Det ser det også for øvrig ut som de veldig mange andre i Varehandels-Norge har trodd – da det er mange aktører som benytter seg av «få rabatt ved kjøp over en sum»-kampanjer, forklarer Brynestad.
– Når vi nå igjen ser på retningslinjene til Forbrukertilsynet for prismarkedsføring – ser vi at de nylig må ha spesifisert slike typer kampanjer. Det fant vi ikke på tidspunktet vi utformet kampanjen. Forbrukertilsynet gir også et forbehold om dette på nettsiden sin: «Forbrukertilsynet jobber fremdeles med å utrede konsekvensene av det nye regelverket. Denne siden vil derfor bli løpende oppdatert». Vi vil derfor forholde oss til denne nye presiseringen fra Forbrukertilsynet i kampanjeperiodene fremover.
– Vi har vært av den oppfatning at vi har fulgt reglene med et mål om så gode Black Week-tilbud som mulig for kundene våre, om vi ikke har det så beklager vi og gjør det vi kan for å rette opp slik at det blir riktig fremover, avslutter han.
Christiania Glasmagasin beklager etter tilbudsavsløringer - Tek.no
Read More
No comments:
Post a Comment