Avdekket aktivitet som ellers ikke ville blitt oppdaget.
Den ideelle organisasjonen Global Fishing Watch har kartlagt menneskelig aktivitet til sjøs ved hjelp av satellittbilder og kunstig intelligens. På denne måten avdekket de alt fra enorme mengder offshore energiutvikling, til mistenkelige fiskeoperasjoner.
I en artikkel hos Nature trekkes det frem at nesten hver nasjon på jorden har som felles mål å beskytte 30 prosent av jordens land og vann innen 2023. Samtidig har det Google-støttede selskapet avslørt at opptil 30 prosent av transport- og energifartøy unngår offentlig sporing. Det samme gjelder industrielle fiskefartøy, hvorav tre fjerdeler på verdensbasis ikke spores offentlig.
Til The Verge uttaler Kroodsma, en av forfatterne av Nature-artikkelen og direktør for forskning og innovasjon ved Global Fishing Watch, at grunnen til at kartet er så viktig, er at havet blir brukt stadig mer og mer. Det krever en bevisst oversikt over hva som gjøres hvor for å kunne forvalte det globale området fornuftig.
– Det kan ikke være det ville vesten. Og det er slik det har vært historisk.
– Du kan ikke ha diskusjoner om hvor fiskeaktiviteten er, hvor oljeplattformene er med mindre du har dette kartet.
Fra radiosignaler til kunstig intelligens
Til vanlig har man anvendt det maritime automatiske identifikasjonssystemet (AIS), som er en boks som sender ut radiosignaler, for å dokumentere overfiske og tvangsarbeid på fartøy. Men i praksis vil man kunne slå av denne boksen, og dermed unngå å bli oppdaget.
Derfor analyserte Kroodsma og kollegaene hans 2000 terabyte med satellittbilder fra European Space Agencys Sentinel-1-satellittkonstellasjon. Satellitten tar ikke vanlige optiske bilder, men bruker radarinstrumenter for å observere jordens overflate. Radar vil oppdage offshoreaktivitet der hvor AIS ikke treffer.
For å kunne analysere den enorme mengden bilder utviklet forskerne også tre dyplæringsmodeller for å vurdere hvert av fartøyene de oppdaget. Modellen vil kunne estimere størrelse på fartøyet, samt sortere dem i de ulike typene offshore-infrastruktur.
15 prosent av verdenshavene, hvor 75 prosent av industriell aktivitet foregår, ble overvåket. Inkludert i analysen er fartøysbevegelser, og utvikling av både oljerigger og vindturbiner i perioden 2017 – 2021.
Blant funnene heter det at selv om fiskeaktivitet falt i starten av pandemien i 2020, oppdaget de en høyere trafikk i områder hvor det frem til da hadde vært liten til ingen trafikk. Da spesielt i områdene i Sør- og Sørøst-Asia, samt ved nord- og vestkysten i Afrika.
I tillegg overtok vindturbiner topplasseringen over antall strukturer utplassert ved slutten av 2020. Vindturbiner opptok 48 prosent av all infrastruktur til havs i 2021, mot oljerigger som lå på 38 prosent.
Til gjengjeld påpekes det at oljerigger har vesentlig flere fartøy knyttet til selve strukturen, som gjør at aktiviteten rundt selve riggen utgjør større plass.
Bruker kunstig intelligens for å kartlegge havet - Tek.no
Read More
No comments:
Post a Comment